Інноваційні
технології на уроках математики
Інтерес до
вивчення предмету багато в чому залежить від того, як проходять уроки. Головне
завдання вчителя зробити навчання цікавим. Тому на урок потрібно йти не лише зі
знаннями навчального матеріалу, методів і прийомів навчання, набором задач і
вмінням їх майстерно розв’язувати, але і з різноманітними та цікавими способами
організації роботи учнів. Таке непросте завдання можна вирішити лише шляхом
поєднання традиційних методів навчання з використанням інноваційних технологій.
Застосування комп’ютерної техніки на уроках дозволяє зробити урок
нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст знаннями з інших
наочних областей, що перетворюють математику з об’єкту вивчення в засіб
отримання нових знань. Позитивний результат гарантовано, бо молодь до
комп’ютерів ставиться дуже доброзичливо, вона їх любить, їм довіряє, навіть їх
обожнює. І треба розумно використати це ставлення школярів до комп’ютера при
плануванні навчального процесу.
Використання
комп’ютера можливе на всіх етапах, що складають процес навчання: представлення
нового матеріалу учням, перевірка засвоєння ними знань, що вивчаються,
уточнення змісту матеріалу і методів його викладання, фіксація всіх успіхів і
невдач.
Найдоступнішими і
самими поширеними технологіями є застосування табличного процесора MS Excel, програми для створення
презентацій Microsoft Power Point, пакета динамічної геометрії DG, програмно-методичного комплексу
GRAN, контрольно-діагностичної
системи Test – W. Кожен елемент із зазначеного
переліку програмних засобів є достатньо досконалим у своєму роді. Вважаю, що
використовуючи їх на уроці по черзі або разом, можна значною мірою підвищити
ефективність навчального процесу.
Робота з учнями
5-6 класів має свою специфіку, оскільки поряд з навчальною, ігрова діяльність
займає в ній належне місце. Навчальні ігри мають на меті, крім засвоєння
навчального матеріалу, вмінь та навичок, ще й надання учневі можливості
самовизначення, розвитку творчих здібностей, сприяють емоційному сприйманню змісту
навчання.
Для учнів 5-6
класів при вивченні нової теми доцільно використовувати програму для створення
презентацій Microsoft Power Point. Систематичне використання
комп’ютерних презентацій на уроках знімає актуальне питання наочності з
математики. Більше того, постає інше питання – чи варто витрачати невеликі
шкільні ресурси для придбання наочності, зокрема традиційних таблиць, плакатів
тощо, якщо можна подати їх у вигляді презентації.
Наприклад, при
вивченні теми «Пряма пропорційна залежність» у 6 (ІІ ) класі Надія Романівна Паламарчук
використовує такий вид наочності:
Ця машинка є
рухомою, тобто використано анімацію в презентації, і після кожного клацання
мишкою на екрані появляється новий елемент для
розв’язання задачі.
У 9-11 класах
Ольга Омелянівна Малиш використовує програмно-методичний комплекс GRAN. Його можливості:
- побудова
графіків функцій, заданих різними способами;
- переміщення
графіків;
- знаходження
координат точок перетину графіків двох функцій на заданому проміжку;
- знаходження
нулів і екстремумів функцій на заданому проміжку;
- наближене
знаходження розв’язків рівнянь та їх систем;
- графічне
розв’язування нерівностей та їх систем;
- обчислення площ
та об’ємів геометричних фігур та ін..
Наприклад,
Зручною у
використанні і з цілою низкою корисних властивостей є програма GRAN ще й тому, що можна будувати
графіки кількох функцій в одній системі координат, змінюючи при цьому колір
лінії графіка та її товщину. Використовуючи готові графіки не важко навчати
учнів «зчитувати» властивості відповідних функцій: проміжки монотонності,
знакосталості, точки екстремумів, розв’язувати нерівності f(x)<0 f(x)>0 тощо. Але цю програму
доцільно використовувати для учнів, які вивчають інформатику, а саме одну із
мов програмування.
Коли постає
питання створення рисунків геометричних фігур, розв’язання задач на побудову,
проведення досліджень властивостей геометричного місця точок площини, можна
використовувати пакет динамічної геометрії DG.
Олександра
Ярославівна Стасюк при вивчені теми «Кути, вписані в коло» в 9 (V) класі пропонує різним групам учнів за допомогою
програмного середовища DG дослідити залежність величини
вписаного й центрального кутів, якщо вони спираються на спільну дугу; дослідити
величини вписаних кутів, які спираються на одну і ту саму хорду; перевірити, що
кут між хордою АВ і дотичною до кола, що проходить через точку А, дорівнює
половині дуги АВ. Після виконання роботи доповідач від кожної групи звітує про
її роботу. Перед проведенням такого дослідження учні на уроці інформатики
ознайомлюються з роботою даного програмного середовища.
Тестування як
засіб педагогічної діагностики дозволяє оперативно і точно визначити рівень
знань окремого учня, характеристики навчального процесу в класі, групі,
паралелі класів, школі, місті тощо.
Тестові методики
добре зарекомендували себе у багатьох країнах світу. А з урахуванням впровадження
у загальноосвітніх навчальних закладах незалежного зовнішнього оцінювання
навчальних досягнень випускників потребують широкого впровадження у практику
роботи. Систематична робота з комп’ютерним тестом повинна стати для учня
звичною справою. Тоді зростають його шанси на успішного складання завдань
незалежного зовнішнього тестування.
Широке
використання тестової перевірки знань у
процесі вивчення математики підвищує ефективність навчально-виховного процесу
на основі створення атмосфери довіри, відкритості, об’єктивності, забезпечує
оперативний зворотний зв'язок, дозволяє проводити миттєвий аналіз та корекцію
процесу навчання.
Контрольно-діагностична
система Test – W призначена для перевірки знань
тестуванням на комп’ютері і є хорошим програмним середовищем для створення
тестів з математики. Вихідний тест може
мати будь-яку кількість запитань. Досить ефективно використовувати тести з
наступною появою правильних варіантів відповідей після їх виконання. Час
відповіді на тест обмежений. Рекомендується проводити тестування на протязі
10-15 хвилин для кількості питань 20-25.
Важливі також
деякі психологічні аспекти тестування. Учні мають різний психологічний статус і
багато хто з них хворобливо ставиться до зауважень, дуже боїться зазнати фіаско
на очах у класу. У діалозі з комп’ютером нічого подібного не відбувається:
комп’ютер не рахує, скільки було невдалих спроб розв’язання задачі, не робить
ніяких зауважень. Він ще й підкаже, що і як потрібно зробити. Таким чином
формується ситуація психологічного комфорту, яка створює можливість
пізнавальної та емоційної свободи учнів.
Використання
інноваційних технологій, а саме мультимедійної дошки, дає можливість
пропонувати учням неординарні, частково-пошукові завдання на визначення
закономірностей, на знаходження принципу розташування чисел, математичні
кросворди, різноманітну наочність, супроводжувати звуковими ефектами, економить
час на виконання геометричних побудов. А все це надає можливість показати учням
математику з найпривабливішого боку, викликати в дитини радість і задоволення
від занять розумовою працею, зацікавити предметом.
Немає коментарів:
Дописати коментар